conferinta online cu d. profesor Bivolaru, 07.01.2010
UBB CLUJ Psihologie IDD an I - 2009-2010 :: Psihologie IDD an I :: Informatii reorganizate din semestrul I (members only) :: Psihologie experimentala si analiza datelor
Pagina 1 din 1
conferinta online cu d. profesor Bivolaru, 07.01.2010
lipseste cate ceva, am avut probleme cu pc - cine are completarea poate s-o adauge
----------------------------------------------------------------------------------
Tutoriat Experimentala: Nu este necesar sa avem o ipoteza, daca suntem in faza unui studiu explorator. In cazul in care sunt implicate mai mult de 2 variabile, putem avea ipoteze mai complicate (multivariate) care depasesc programa anului 1.
samlux2006: acum e mai clar pt mine
Tutoriat Experimentala: Daca tot ati ridicat problema, care este rolul ipotezei de cercetare?
tv: ipotezele sunt datele 'fixe' de la care pornim
samlux2006: sa conceptualizeze ceva, o idee..
tv: o cercetare
samlux2006: adica din cate am inteles e o propozitie testabila
samlux2006: care va trebui infirmata sau confirmata prin cercetare
gv: sau adaptata, imbunatatita
Tutoriat Experimentala: In nici un caz nu sunt "date fixe". Sunt enunturi posibile pe care dorim sa le verificam.
tv: da, m-am exprimat gresit
md: povestea cu S. Holmes?
gk: si ipoteza ia nastere din date cunoscute
Tutoriat Experimentala: Da, povestea cu Sherlock Holmes.
Ipoteza de cercetare este un posibil raspuns la o problema care ne preocupa.
Tutoriat Experimentala: Din ce cauza este doar un raspuns posibil?
md: pentru ca nu e demonstrat
samlux2006: pt ca inca nu a fost demonstrat?
Tutoriat Experimentala: Pentru ca a fost formulat doar ipotetic. Fara a avea toate datele necesare. In matematica se foloseste demonstratia matematica, ceea ce ne permite sa spunem ca afirmatia demonstrata este valabila pentru toate cazurile. Dar in matematica se pleaca de la axiome, care se considera a fi adevaruri implicite, care nu trebuiesc demonstrate. Nu avem asa ceva in stiintele empirice.
md: am inteles, aveti dreptate
Tutoriat Experimentala: In stiintele empirice nu avem niciodata toate datele la dispozitie, pentru e folosi rationamentul deductiv, si a obtine un raspuns sigur adevarat.
md: asta inseamna ca nu vom avea niciodata datele necesare pentru a face o afirmatie?
md: *afirmatie adevarata
mm: Asta inseamna ca daca avem o ipoteza demonstrata de un experiment,spre exemplu,se pot obtine alte rezultate la repetarea acestuia?
md: probata
Tutoriat Experimentala: Niciodata. Din acest motiv, incercam sa le testam prin cercetare. Nu exista ipoteza DEMONSTRATA prin experiment.
gv: experimentele se pot repeta, dar e foarte greu in afara laboratorului sa se refaca exact aceceasi conditii si sa nu existe variabile pe care nu le putem controla
Tutoriat Experimentala: Este doar o verificare a ei pentru un singur caz (exemplu).
md: practic, in cercetare, suntem legati la ochi, intr-o camera in care, oricum, lumina e stinsa
gv: cercetarea are tocmai menirea de a aduce lumina sau date noi in privinta anumitor probleme
gv: nu as spune ca suntem legati la ochi
Tutoriat Experimentala: Nu chiar. Ideea practica este sa verificam afirmatiile in cat mai multe situatii diferite, pentru a fi cat mai siguri ca sunt corecte. Nu putem face demonstratii matematice, pentru ca nu putem aplica rationamentul logic. Nu avem date suficiente.
md: dar, "cat mai sigur" nu va fi niciodata "sigur"
Tutoriat Experimentala: Se foloseste un rationament incomplet, se obtin raspunsuri posibile, dupa care le verificam.
Asa este nu va fi sigur niciodata.
gv: nu de aici pleca si discutia despre statutul sau nu de stiinta al psihologiei?
Tutoriat Experimentala: Cunostintele stiintifice din stiintele empirice nu sunt certe.
In nici un caz.
md: statut de stiinta are si matematica, unde totul este precis, nu cred ca de aici pleaca
Tutoriat Experimentala: Situatia este la fel in toate stiintele, inclusiv matematica.
md: acest statut
gv: matematica ofera legitati
exista totusi aceasta diferenta
Tutoriat Experimentala: Matematicienii au probleme cu adevarul axiomelor lor, iar un matematician (Kurt Godel) a demonstrat ca nu pot fi verificate. Deci nici macar matematicienii nu sunt siguri. Incertitudinea este o problema tipica in stiinta.
Tutoriat Experimentala: De exemplu, daca eu afirm "daca modific conditiile intr-un experiment, se va intampla ceva". Poate fi falsa afirmatia?
gv: afirmatia se va intampla ceva este prea vaga
logic raspunsul este ca automat avand noi date ale problemei si rezultatul se va schimba, deci afirmatia nu este falsa
gk: valoarea ipotezei depinde de valoarea teoriei care o sugereaza de calificarea profesionala si experienta celui ce o formuleaza
Tutoriat Experimentala: Aha! posibil sa va apropiati de raspuns. Deci, daca formulez o afirmatie atat de vaga incat nu pot gasi un rezultat concret de cercetare care sa o infirme, inseamna ca nu este falsificabila.
gv: este posibil ca modificand in exeperiment doar variabile care influenteaza intr-un grad foarte mic subiectul experimentului, rezultatul sa nu se schimbe
gv: este posibil ca modificand in exeperiment doar variabile care influenteaza intr-un grad foarte mic subiectul experimentului, rezultatul sa nu se schimbe
Tutoriat Experimentala: Ati uitat un fapt foarte important, si anume precizia cu care putem face masuratori.
gv: atunci prima conditie a unei ipoteze bune de cercetare este ca ea sa fie un enunt cat mai exact formulat, specific, plecand de la care sa putem crea si aplica metode cercetare care pot atat sa verifice afirmatia, dar si sa o infirme?
Tutoriat Experimentala: Si in plus, faptul ca in TOATE stiintele empirice, se lucreaza cu esantioane selectate aleator.
Deci, rezultatele fluctueaza, si este normal sa fie asa. Cam asa ceva, dar inca prea vag formulat.
De exemplu, daca vrem sa verificam afirmatia: "variabilele A si B coreleaza" , veti constata ca nu putem sa o infirmam.
Chiar daca am obtine pe un esantion o corelatie zero sau apropiata de zero, tot nu putem fi siguri ca este raspunsul corect.
gv: se pare ca din brainstormingul nostru nu iese definitia corecta si completa a ipotezelor
gv: poate ar fi mai simplu daca ne oferiti dumneavoastra raspunsul
Tutoriat Experimentala: Dar daca formulam: "corelatia dintre A si B este apropiata de 0,7", putem usor gasi rezultate care sa o infirma.
Tutoriat Experimentala: Inca nu.
samlux2006: ipoteza trebuie sa fie si generalizabila?
Tutoriat Experimentala: Deci este important sa formaulam ipoteze cat mai precis posbil.
gv: practic ati reformulat mult mai specific, mai exact
Tutoriat Experimentala: Ce intelegi prin generalizabil?
gv: cred ca se refera la inferente
gv: cred
samlux2006: adica sa se poata generaliza, odata ce a fost confirmata
samlux2006: sa poat fi aplicata
Tutoriat Experimentala: Din pacate nu putem confirma o ipoteza.
samlux2006: o putem doar verifica?
Tutoriat Experimentala: Mai avem un pas de parcurs, si anume: ce ipoteze putem verifica?
gv: pentru asta esantioanle trebuie sa fie cat mai mari, iar rezultatele sa fie identice indiferent de cate ori se repeta experimentul, si tot nu putem spune decat ca afirmatia se aplica cu o marja de eroare intr-o anumita populatie
Tutoriat Experimentala: Da, putem doar face verificari punctuale pentru ipoteze. Rezultatele nu vor fi niciodata identice, oricat de mari ar fi esantioanele. Am discutat in ocaziile trecute problema comportamentului aleator. Sa zicem ca aruncam un zar de 100 de ori la rand, si facem suma punctelor. Credeti ca vom obtine EXACT aceeasi suma daca repetam seria de 100 de aruncari?
gv: nu
Tutoriat Experimentala: Pai exact asta se va intampla daca repetam o cercetare cu alt esantion aleator. Oricat ar fi de mari, esantioanele vor diferi putin, fiind aleatoare.
gv: putem verifica ipotezele formulate atat de clar si specific incat sa se poata aplica metode de cercetare adecvate?
Tutoriat Experimentala: Revenind la intrebarea mea, ce ipoteze putem verifica?
samlux2006: ?
gv: oricum ipotezele se formuleaza plecand de la observatii sau date verificate anterior
Tutoriat Experimentala: Da, este important sa avem metode de cercetare potrivite, dar mai important este sa putem realiza fizic si tehnologic cercetarea. In cazul psihologiei (si nu numai) apare in plus si problema etica. De exemplu, nu putem verifica daca o regiune a creierului este responsabila (sau contribuie la) de o anume functie mentala, extirpand la oameni partea respectiva.
Alt exemplu: nu putem studia functionarea unui singul neuron dintr-o regiune a creierului.
In concluzie, exista ipoteze pa care pur si simplu nu putem sau inca nu putem sa le studiem
Deci termenul de ipoteza verificabila inseamna: ipoteza falsificabila, si pentru care putem realiza practic cercetarea pentru a o verifica.
gv: unde falsificabila inseamna posibilitatea ca ipoteza sa fie falsa?
Tutoriat Experimentala: Daca va amintiti exeplul cu Sherlock Holmes, ipoteza lui era: daca verificam care din cei 3 spioni este acasa si avem dreptate (unuleste autorul) atunci unul singur trebuie sa lipseasca de acasa". Ipoteza lui putea fi usor falsa (lipseau toti sau nici unul), si in plus usor de verificat, daca stia adresele lor. Daca nu ar fi stiut insa adresele spionilor, ipoteza lui nu era verificabila.
Tutoriat Experimentala: Da, falsificabil inseamna ca in cazul in care verificam ipoteza, rezultatul obtinut de noi sa difere de afirmatia ipotezei. Este mai clara acum problema ipotezelor de cercetare?
Tutoriat Experimentala: Mai avem o problema legata de ipoteze, si anume: cum le formulam, adica ce va contine o ipoteza?
Ce credeti, ce trebuie sa contina o ipoteza?
gv: informatii masurabile prin intermediul unor metode adecvate de cercetare?
cb: ce tip de calcul trebuie sa facem,in afara de coeficientul de corelatie?
gk: o ipoteza trebuie sa contina informatii asupra etapei de testare
samlux2006: un enunt, care sa contina si o corelatie?
Tutoriat Experimentala: Ipoteza este o consecinta a raspunsului nostru (raspuns ipotetic) la o problema de cercetare.
Raspunsul lui Holmas era: unul din cei 3 spioni internationali este autorul furtului.
Tutoriat Experimentala: Ipoteza lui ce este?
gv: raspunsul lui ipotetic la intrebarea cine e autorul furtului
tv: o presupunere
tv: dar?
Tutoriat Experimentala: Este o consecinta dedusa din raspunsul lui, si legata de verificarea pe care o putea face.
Adica: "daca un spion a furat scrisoarea, el trebuie sa fi plecat cat mai repede sa o vanda, si sa nu fie prins. in consecinta, nu va fi gasit acasa."
gv: problema cercetata este cine e autorul furtului, datele lui indica ca este o persoana care a avut acces si interes fata de document, raspunsul lui e ca trebuie sa fie unul dintre cei 3 spioni, iar modalitatea de a verifica este sa vada care dintre ei e plecat de acasa?
Tutoriat Experimentala: Deci, o ipoteza trebuie intotdeauna sa fie DEDUSA din explicatia (sau teoria) noastra.
Tutoriat Experimentala: Exact.
El a formulat o ipoteza, adica o predictie legata de ce se va intampla daca verifica spionii (daca sunt acasa).
Tutoriat Experimentala: Adica sub forma: daca explicatia (teoria) noastra este corecta rezultatele pe care le vom obtine in situatia (concreta) de cercetare vor fi...
gv: plecam de la o problema, formulam o teorie, din care prin deductie facem o anumita predictie care poate fi fasa, dar pentru care avem mijoace de verificare
gv: si asta e ipoteza?
mm: adica atunci cand formulam o ipoteza,vizualizam rezultatul cercetarii?
Tutoriat Experimentala: Da. in linii mari.
Tutoriat Experimentala: Il prezicem
Acest lucru inseamna si ca nu putem formula oricand ipoteze.
Adica, daca explicatia (raspunsul) nostru este prea vag sa putem face predictii, nu avem ce ipoteza sa formulam.
Din acest motiv v-am spus ca nu se formuleaza obligatoriu ipoteze in cercetare.
Doar in momentul in care am aflat destul pentru a formula predictii.
gv: deci practic se merge din aproape in aproape, cu pasi mici?
Tutoriat Experimentala: Pana in acel stadiu, suntem in faza de explorare, adica adunam informatii sa intelegem fenomenul (problema).
gv: pe masura ce se4 obtin noi date se formuleaza noi ipoteze?
Tutoriat Experimentala: Da, exact.
Da. Partea frustranta si in acelasi timp interesanta in cercetare este ca de obicei, dupa fiecare verificare, respectiv cunostinte noi, apar alte intrebari.
gv: o colega a intrebat mai sus ceva, in afara de coeficientul de corelatie se mai calculeaza altceva
Tutoriat Experimentala: Legat de ce anume? nu inteleg.
gv: nu stiu la ce s-a referit exact
Tutoriat Experimentala: poate revine
tv: probabil la examenul partial II
gv: nici eu, voiam sa o rog sa formuleze mai clar intrebarea si poate ne oferiti un raspuns
tv: (cred)
Tutoriat Experimentala: aha! pai indicii statistici, pentru variabilele masurate.
gv: media, mediana ....?
Tutoriat Experimentala: Medie, mediana, modul, abaterea standard.
gv: in orice cercetare la partea de interpretarea a datelor intra aceste calcule? ale indicilor si coeficientului de corelatie?
Tutoriat Experimentala: Nu la partea de interpretare, ci la partea de prezentare a rezultatelor.
gv: am vazut pe site-ul colegilor de la zi ca exista niste standarde foarte clare despre etapele unei cercetari, ma refer la prezentarea si redactarea unei cercetari
Tutoriat Experimentala: Este bine sa prezentati intai rezultatele, si doar dupa aceea sa le interpretati.
gv: APA oare era? scuze, dar nu am retinut exact, am vazut fugitiv
Tutoriat Experimentala: Da. Asta este procedura. Fiecare rezultat este intai prezentat, inclusiv indicii statistici si analizele statistice. Pe urma este interpretat.
gv: cand putem afirma ca un coeficient de corelatie calculat este adecvat pt o situatie de cercetare data si cand putem afirma ca nu este adecvat?
Tutoriat Experimentala: In cartea "How Science Works" aveti exemple in acest sens, comentate pe larg. Din acest motiv v-am recomandat-o.
Chiar nu inteleg intrebarea. Ce intelegi prin adecvat?
gv: pai e formularea din tema noastra la examen
asta voiam si eu sa ma lamuresc ce inseamna "adecvat"
"pe baza informatiilor legate de statisticile univariate si tipul scalei de măsurare, analizati măsura în care coeficientul de corelatie calculat este adecvat pentru situatia de cercetare dată."
adecvat adica daca a fost corect calculat sau in ce sens?
Tutoriat Experimentala: Asta depinde de scopul cercetarii. De exemplu, daca am construit doua forme alternative pentru un test psihologic (adica, doua variante ale aceluiasi test, cu acelasi tip de intrebari, dar cu sarcini diferite) ma astept sa obtin corelatie intre cele doua forme cat mai aproape de 1.
Daca insa corelez raspunsul la doua teste diferite, cu sarcini complet diferite, ma astept la o valoare mult mai mica, in nici un caz 1
Adecvat, adica daca are sens pentru problema studiata.
Nu va voi da raspunsul corect pentru proiect, dar va pot da exemple.
gv: deci ca si in cazul ipotezei, fac o predictie si coeficientul de corelatie este adecvat in masura in care sustine predictia logica pe care am facut-o?
Tutoriat Experimentala: da. exact.
In practica, rezultatele obtinute concret intr-o cercetare nu se potrivesc aproape niciodata EXACT cu predictia.
Exemplul cu Sherlock Holmes este concludent.
El a presupus ca unu singur spion trebuia sa lipseasca de acasa, si a gasit un spion mort.
gv: dar daca rezultatele sunt relevante pentru problema cercetata atunci putem spune ca am ales o metoda de cercetare adecvata?
Tutoriat Experimentala: Un spion mort si un spion lipsa nu sun acelasi lucru.
Metoda de cercetare se alege in functie de problema si de ipoteza (daca avem)
Rezultatul obtinut nu confirma adecvarea metodei
gv: deci in practica este imposibil ca sa se fi ales o metoda neadecvata de cercetare?
sau reformulez, nu e posibil ca o alta metoda sa fi fost mult mai adecavata si sa produca rezultate mult mai relevante?
Tutoriat Experimentala: Evident ca nu.
Tutoriat Experimentala: E ca si in practica.
De exemplu, sa zicem ca vreau sa scot un surub de la un aparat
am mai multe surubelnite la dispozitie
faptul ca am reusit cu o surubelnita anume nu inseamna ca a fost cea mai buna alegere
dar daca as vrea sa folosesc un ciocan, pot prezice de la inceput rezultatul...
Tutoriat Experimentala: In practica nu exista metode perfecte
Faptul ca avem de ales dintre mai multe metode ne ofera libertate de miscare
aceeasi cercetare se poate face in mai multe feluri, si uneori este necesar
gv: dar tot practica ne indica si faptul ca unele sunt mai adecvate decat altele pentru anumite probleme cercetate, nu?
Tutoriat Experimentala: In cartea "How Science Works" aveti capitolul 4, cu broastele, unde aceeasi cercetare se facea in laborator si in natura
Dar aste nu inseamna putem folosi ORICE tip de cercetare posibila
unele pur si simplu nu sunt potrivite intr-un anume caz
Tutoriat Experimentala: Ceea ce aveti voi de facut este sa alegeti o metoda care se poate folosi
Nu aveti o singura solutie posibila
gv: ca si la formularea ipotezelor, care trebuie sa fie potential verificabile practic
Tutoriat Experimentala: da, asa ceva
De obicei, modul in care formulam ipoteza ne indica metoda de cercetare.
Alteori este vorba de natura problemei, sau probleme etice
In primul capitol din cartea de mai sus, problema studiata era efectul antioxidantilor asupra starii de sanatate.
Evident ca nu se putea face experiment, pentru ca durata studiului insemna decenii, si nu cred ca s-ar fi gasit voluntari sa stea inchisi intr-un institul zeci de ani si sa manance doar anumite alimente. Un astfel de studiu se poate face pe un singura persoana, daca de exemplu cercetatorul este dispus sa se sacrifice (au fost astfel de cazuri in medicina).
gv: o intrebare legat de sarcina de la examenul partial: din cate inteleg eu, toate raspunsurile pe care trebuie sa le oferim se regasesc in studiul ales de noi ca si exemplu; pe baza cunostintelor noastre teoretice trebuie sa identificam / recunoastem in studiul respectiv variabilele, modul de operationalizare a lor, tipul de scala, variabilele externe ce ar fi putut influenta rezultatele si sa facem consideratii asupra adecvarii rezultatelor
Tutoriat Experimentala: Care este intrebarea?
gv: deci practic sa facem analiza studiului?
Tutoriat Experimentala: Da.
Asta aveti de facut
Este primul pas pentru a face o cercetare
Si anume, sa intelegeti una existenta.
gv: este practic in sens invers fata de tema de data trecuta, unde noi construiam cercetarea, acum deconstruim ( desfacem in bucati adica) ce au facut altii
Tutoriat Experimentala: Cine a citit cateva capitole din cartea "How science works" va avea un mare avantaj
Tutoriat Experimentala: O explicati
faceti analiza ei
gv: de fiecare data ne-a ajutat postarea pe pagina cursului a rezolvarii subiectelor
se va posta si rezolvarea la tema cu fumatul si forma fizica?
Tutoriat Experimentala: sigur
Tutoriat Experimentala: Ne revedem peste o saptamana.
O seara placuta tuturor!
gv: multumim pentru explicatii!
tv: multumim
samlux2006: multumim mult
tv: si an nou fericit
Tutoriat Experimentala: Cu placere!
Tutoriat Experimentala: An nou fericit intregului an!
gv: cu note de trecere!
gk: la revedere
----------------------------------------------------------------------------------
Tutoriat Experimentala: Nu este necesar sa avem o ipoteza, daca suntem in faza unui studiu explorator. In cazul in care sunt implicate mai mult de 2 variabile, putem avea ipoteze mai complicate (multivariate) care depasesc programa anului 1.
samlux2006: acum e mai clar pt mine
Tutoriat Experimentala: Daca tot ati ridicat problema, care este rolul ipotezei de cercetare?
tv: ipotezele sunt datele 'fixe' de la care pornim
samlux2006: sa conceptualizeze ceva, o idee..
tv: o cercetare
samlux2006: adica din cate am inteles e o propozitie testabila
samlux2006: care va trebui infirmata sau confirmata prin cercetare
gv: sau adaptata, imbunatatita
Tutoriat Experimentala: In nici un caz nu sunt "date fixe". Sunt enunturi posibile pe care dorim sa le verificam.
tv: da, m-am exprimat gresit
md: povestea cu S. Holmes?
gk: si ipoteza ia nastere din date cunoscute
Tutoriat Experimentala: Da, povestea cu Sherlock Holmes.
Ipoteza de cercetare este un posibil raspuns la o problema care ne preocupa.
Tutoriat Experimentala: Din ce cauza este doar un raspuns posibil?
md: pentru ca nu e demonstrat
samlux2006: pt ca inca nu a fost demonstrat?
Tutoriat Experimentala: Pentru ca a fost formulat doar ipotetic. Fara a avea toate datele necesare. In matematica se foloseste demonstratia matematica, ceea ce ne permite sa spunem ca afirmatia demonstrata este valabila pentru toate cazurile. Dar in matematica se pleaca de la axiome, care se considera a fi adevaruri implicite, care nu trebuiesc demonstrate. Nu avem asa ceva in stiintele empirice.
md: am inteles, aveti dreptate
Tutoriat Experimentala: In stiintele empirice nu avem niciodata toate datele la dispozitie, pentru e folosi rationamentul deductiv, si a obtine un raspuns sigur adevarat.
md: asta inseamna ca nu vom avea niciodata datele necesare pentru a face o afirmatie?
md: *afirmatie adevarata
mm: Asta inseamna ca daca avem o ipoteza demonstrata de un experiment,spre exemplu,se pot obtine alte rezultate la repetarea acestuia?
md: probata
Tutoriat Experimentala: Niciodata. Din acest motiv, incercam sa le testam prin cercetare. Nu exista ipoteza DEMONSTRATA prin experiment.
gv: experimentele se pot repeta, dar e foarte greu in afara laboratorului sa se refaca exact aceceasi conditii si sa nu existe variabile pe care nu le putem controla
Tutoriat Experimentala: Este doar o verificare a ei pentru un singur caz (exemplu).
md: practic, in cercetare, suntem legati la ochi, intr-o camera in care, oricum, lumina e stinsa
gv: cercetarea are tocmai menirea de a aduce lumina sau date noi in privinta anumitor probleme
gv: nu as spune ca suntem legati la ochi
Tutoriat Experimentala: Nu chiar. Ideea practica este sa verificam afirmatiile in cat mai multe situatii diferite, pentru a fi cat mai siguri ca sunt corecte. Nu putem face demonstratii matematice, pentru ca nu putem aplica rationamentul logic. Nu avem date suficiente.
md: dar, "cat mai sigur" nu va fi niciodata "sigur"
Tutoriat Experimentala: Se foloseste un rationament incomplet, se obtin raspunsuri posibile, dupa care le verificam.
Asa este nu va fi sigur niciodata.
gv: nu de aici pleca si discutia despre statutul sau nu de stiinta al psihologiei?
Tutoriat Experimentala: Cunostintele stiintifice din stiintele empirice nu sunt certe.
In nici un caz.
md: statut de stiinta are si matematica, unde totul este precis, nu cred ca de aici pleaca
Tutoriat Experimentala: Situatia este la fel in toate stiintele, inclusiv matematica.
md: acest statut
gv: matematica ofera legitati
exista totusi aceasta diferenta
Tutoriat Experimentala: Matematicienii au probleme cu adevarul axiomelor lor, iar un matematician (Kurt Godel) a demonstrat ca nu pot fi verificate. Deci nici macar matematicienii nu sunt siguri. Incertitudinea este o problema tipica in stiinta.
Tutoriat Experimentala: De exemplu, daca eu afirm "daca modific conditiile intr-un experiment, se va intampla ceva". Poate fi falsa afirmatia?
gv: afirmatia se va intampla ceva este prea vaga
logic raspunsul este ca automat avand noi date ale problemei si rezultatul se va schimba, deci afirmatia nu este falsa
gk: valoarea ipotezei depinde de valoarea teoriei care o sugereaza de calificarea profesionala si experienta celui ce o formuleaza
Tutoriat Experimentala: Aha! posibil sa va apropiati de raspuns. Deci, daca formulez o afirmatie atat de vaga incat nu pot gasi un rezultat concret de cercetare care sa o infirme, inseamna ca nu este falsificabila.
gv: este posibil ca modificand in exeperiment doar variabile care influenteaza intr-un grad foarte mic subiectul experimentului, rezultatul sa nu se schimbe
gv: este posibil ca modificand in exeperiment doar variabile care influenteaza intr-un grad foarte mic subiectul experimentului, rezultatul sa nu se schimbe
Tutoriat Experimentala: Ati uitat un fapt foarte important, si anume precizia cu care putem face masuratori.
gv: atunci prima conditie a unei ipoteze bune de cercetare este ca ea sa fie un enunt cat mai exact formulat, specific, plecand de la care sa putem crea si aplica metode cercetare care pot atat sa verifice afirmatia, dar si sa o infirme?
Tutoriat Experimentala: Si in plus, faptul ca in TOATE stiintele empirice, se lucreaza cu esantioane selectate aleator.
Deci, rezultatele fluctueaza, si este normal sa fie asa. Cam asa ceva, dar inca prea vag formulat.
De exemplu, daca vrem sa verificam afirmatia: "variabilele A si B coreleaza" , veti constata ca nu putem sa o infirmam.
Chiar daca am obtine pe un esantion o corelatie zero sau apropiata de zero, tot nu putem fi siguri ca este raspunsul corect.
gv: se pare ca din brainstormingul nostru nu iese definitia corecta si completa a ipotezelor
gv: poate ar fi mai simplu daca ne oferiti dumneavoastra raspunsul
Tutoriat Experimentala: Dar daca formulam: "corelatia dintre A si B este apropiata de 0,7", putem usor gasi rezultate care sa o infirma.
Tutoriat Experimentala: Inca nu.
samlux2006: ipoteza trebuie sa fie si generalizabila?
Tutoriat Experimentala: Deci este important sa formaulam ipoteze cat mai precis posbil.
gv: practic ati reformulat mult mai specific, mai exact
Tutoriat Experimentala: Ce intelegi prin generalizabil?
gv: cred ca se refera la inferente
gv: cred
samlux2006: adica sa se poata generaliza, odata ce a fost confirmata
samlux2006: sa poat fi aplicata
Tutoriat Experimentala: Din pacate nu putem confirma o ipoteza.
samlux2006: o putem doar verifica?
Tutoriat Experimentala: Mai avem un pas de parcurs, si anume: ce ipoteze putem verifica?
gv: pentru asta esantioanle trebuie sa fie cat mai mari, iar rezultatele sa fie identice indiferent de cate ori se repeta experimentul, si tot nu putem spune decat ca afirmatia se aplica cu o marja de eroare intr-o anumita populatie
Tutoriat Experimentala: Da, putem doar face verificari punctuale pentru ipoteze. Rezultatele nu vor fi niciodata identice, oricat de mari ar fi esantioanele. Am discutat in ocaziile trecute problema comportamentului aleator. Sa zicem ca aruncam un zar de 100 de ori la rand, si facem suma punctelor. Credeti ca vom obtine EXACT aceeasi suma daca repetam seria de 100 de aruncari?
gv: nu
Tutoriat Experimentala: Pai exact asta se va intampla daca repetam o cercetare cu alt esantion aleator. Oricat ar fi de mari, esantioanele vor diferi putin, fiind aleatoare.
gv: putem verifica ipotezele formulate atat de clar si specific incat sa se poata aplica metode de cercetare adecvate?
Tutoriat Experimentala: Revenind la intrebarea mea, ce ipoteze putem verifica?
samlux2006: ?
gv: oricum ipotezele se formuleaza plecand de la observatii sau date verificate anterior
Tutoriat Experimentala: Da, este important sa avem metode de cercetare potrivite, dar mai important este sa putem realiza fizic si tehnologic cercetarea. In cazul psihologiei (si nu numai) apare in plus si problema etica. De exemplu, nu putem verifica daca o regiune a creierului este responsabila (sau contribuie la) de o anume functie mentala, extirpand la oameni partea respectiva.
Alt exemplu: nu putem studia functionarea unui singul neuron dintr-o regiune a creierului.
In concluzie, exista ipoteze pa care pur si simplu nu putem sau inca nu putem sa le studiem
Deci termenul de ipoteza verificabila inseamna: ipoteza falsificabila, si pentru care putem realiza practic cercetarea pentru a o verifica.
gv: unde falsificabila inseamna posibilitatea ca ipoteza sa fie falsa?
Tutoriat Experimentala: Daca va amintiti exeplul cu Sherlock Holmes, ipoteza lui era: daca verificam care din cei 3 spioni este acasa si avem dreptate (unuleste autorul) atunci unul singur trebuie sa lipseasca de acasa". Ipoteza lui putea fi usor falsa (lipseau toti sau nici unul), si in plus usor de verificat, daca stia adresele lor. Daca nu ar fi stiut insa adresele spionilor, ipoteza lui nu era verificabila.
Tutoriat Experimentala: Da, falsificabil inseamna ca in cazul in care verificam ipoteza, rezultatul obtinut de noi sa difere de afirmatia ipotezei. Este mai clara acum problema ipotezelor de cercetare?
Tutoriat Experimentala: Mai avem o problema legata de ipoteze, si anume: cum le formulam, adica ce va contine o ipoteza?
Ce credeti, ce trebuie sa contina o ipoteza?
gv: informatii masurabile prin intermediul unor metode adecvate de cercetare?
cb: ce tip de calcul trebuie sa facem,in afara de coeficientul de corelatie?
gk: o ipoteza trebuie sa contina informatii asupra etapei de testare
samlux2006: un enunt, care sa contina si o corelatie?
Tutoriat Experimentala: Ipoteza este o consecinta a raspunsului nostru (raspuns ipotetic) la o problema de cercetare.
Raspunsul lui Holmas era: unul din cei 3 spioni internationali este autorul furtului.
Tutoriat Experimentala: Ipoteza lui ce este?
gv: raspunsul lui ipotetic la intrebarea cine e autorul furtului
tv: o presupunere
tv: dar?
Tutoriat Experimentala: Este o consecinta dedusa din raspunsul lui, si legata de verificarea pe care o putea face.
Adica: "daca un spion a furat scrisoarea, el trebuie sa fi plecat cat mai repede sa o vanda, si sa nu fie prins. in consecinta, nu va fi gasit acasa."
gv: problema cercetata este cine e autorul furtului, datele lui indica ca este o persoana care a avut acces si interes fata de document, raspunsul lui e ca trebuie sa fie unul dintre cei 3 spioni, iar modalitatea de a verifica este sa vada care dintre ei e plecat de acasa?
Tutoriat Experimentala: Deci, o ipoteza trebuie intotdeauna sa fie DEDUSA din explicatia (sau teoria) noastra.
Tutoriat Experimentala: Exact.
El a formulat o ipoteza, adica o predictie legata de ce se va intampla daca verifica spionii (daca sunt acasa).
Tutoriat Experimentala: Adica sub forma: daca explicatia (teoria) noastra este corecta rezultatele pe care le vom obtine in situatia (concreta) de cercetare vor fi...
gv: plecam de la o problema, formulam o teorie, din care prin deductie facem o anumita predictie care poate fi fasa, dar pentru care avem mijoace de verificare
gv: si asta e ipoteza?
mm: adica atunci cand formulam o ipoteza,vizualizam rezultatul cercetarii?
Tutoriat Experimentala: Da. in linii mari.
Tutoriat Experimentala: Il prezicem
Acest lucru inseamna si ca nu putem formula oricand ipoteze.
Adica, daca explicatia (raspunsul) nostru este prea vag sa putem face predictii, nu avem ce ipoteza sa formulam.
Din acest motiv v-am spus ca nu se formuleaza obligatoriu ipoteze in cercetare.
Doar in momentul in care am aflat destul pentru a formula predictii.
gv: deci practic se merge din aproape in aproape, cu pasi mici?
Tutoriat Experimentala: Pana in acel stadiu, suntem in faza de explorare, adica adunam informatii sa intelegem fenomenul (problema).
gv: pe masura ce se4 obtin noi date se formuleaza noi ipoteze?
Tutoriat Experimentala: Da, exact.
Da. Partea frustranta si in acelasi timp interesanta in cercetare este ca de obicei, dupa fiecare verificare, respectiv cunostinte noi, apar alte intrebari.
gv: o colega a intrebat mai sus ceva, in afara de coeficientul de corelatie se mai calculeaza altceva
Tutoriat Experimentala: Legat de ce anume? nu inteleg.
gv: nu stiu la ce s-a referit exact
Tutoriat Experimentala: poate revine
tv: probabil la examenul partial II
gv: nici eu, voiam sa o rog sa formuleze mai clar intrebarea si poate ne oferiti un raspuns
tv: (cred)
Tutoriat Experimentala: aha! pai indicii statistici, pentru variabilele masurate.
gv: media, mediana ....?
Tutoriat Experimentala: Medie, mediana, modul, abaterea standard.
gv: in orice cercetare la partea de interpretarea a datelor intra aceste calcule? ale indicilor si coeficientului de corelatie?
Tutoriat Experimentala: Nu la partea de interpretare, ci la partea de prezentare a rezultatelor.
gv: am vazut pe site-ul colegilor de la zi ca exista niste standarde foarte clare despre etapele unei cercetari, ma refer la prezentarea si redactarea unei cercetari
Tutoriat Experimentala: Este bine sa prezentati intai rezultatele, si doar dupa aceea sa le interpretati.
gv: APA oare era? scuze, dar nu am retinut exact, am vazut fugitiv
Tutoriat Experimentala: Da. Asta este procedura. Fiecare rezultat este intai prezentat, inclusiv indicii statistici si analizele statistice. Pe urma este interpretat.
gv: cand putem afirma ca un coeficient de corelatie calculat este adecvat pt o situatie de cercetare data si cand putem afirma ca nu este adecvat?
Tutoriat Experimentala: In cartea "How Science Works" aveti exemple in acest sens, comentate pe larg. Din acest motiv v-am recomandat-o.
Chiar nu inteleg intrebarea. Ce intelegi prin adecvat?
gv: pai e formularea din tema noastra la examen
asta voiam si eu sa ma lamuresc ce inseamna "adecvat"
"pe baza informatiilor legate de statisticile univariate si tipul scalei de măsurare, analizati măsura în care coeficientul de corelatie calculat este adecvat pentru situatia de cercetare dată."
adecvat adica daca a fost corect calculat sau in ce sens?
Tutoriat Experimentala: Asta depinde de scopul cercetarii. De exemplu, daca am construit doua forme alternative pentru un test psihologic (adica, doua variante ale aceluiasi test, cu acelasi tip de intrebari, dar cu sarcini diferite) ma astept sa obtin corelatie intre cele doua forme cat mai aproape de 1.
Daca insa corelez raspunsul la doua teste diferite, cu sarcini complet diferite, ma astept la o valoare mult mai mica, in nici un caz 1
Adecvat, adica daca are sens pentru problema studiata.
Nu va voi da raspunsul corect pentru proiect, dar va pot da exemple.
gv: deci ca si in cazul ipotezei, fac o predictie si coeficientul de corelatie este adecvat in masura in care sustine predictia logica pe care am facut-o?
Tutoriat Experimentala: da. exact.
In practica, rezultatele obtinute concret intr-o cercetare nu se potrivesc aproape niciodata EXACT cu predictia.
Exemplul cu Sherlock Holmes este concludent.
El a presupus ca unu singur spion trebuia sa lipseasca de acasa, si a gasit un spion mort.
gv: dar daca rezultatele sunt relevante pentru problema cercetata atunci putem spune ca am ales o metoda de cercetare adecvata?
Tutoriat Experimentala: Un spion mort si un spion lipsa nu sun acelasi lucru.
Metoda de cercetare se alege in functie de problema si de ipoteza (daca avem)
Rezultatul obtinut nu confirma adecvarea metodei
gv: deci in practica este imposibil ca sa se fi ales o metoda neadecvata de cercetare?
sau reformulez, nu e posibil ca o alta metoda sa fi fost mult mai adecavata si sa produca rezultate mult mai relevante?
Tutoriat Experimentala: Evident ca nu.
Tutoriat Experimentala: E ca si in practica.
De exemplu, sa zicem ca vreau sa scot un surub de la un aparat
am mai multe surubelnite la dispozitie
faptul ca am reusit cu o surubelnita anume nu inseamna ca a fost cea mai buna alegere
dar daca as vrea sa folosesc un ciocan, pot prezice de la inceput rezultatul...
Tutoriat Experimentala: In practica nu exista metode perfecte
Faptul ca avem de ales dintre mai multe metode ne ofera libertate de miscare
aceeasi cercetare se poate face in mai multe feluri, si uneori este necesar
gv: dar tot practica ne indica si faptul ca unele sunt mai adecvate decat altele pentru anumite probleme cercetate, nu?
Tutoriat Experimentala: In cartea "How Science Works" aveti capitolul 4, cu broastele, unde aceeasi cercetare se facea in laborator si in natura
Dar aste nu inseamna putem folosi ORICE tip de cercetare posibila
unele pur si simplu nu sunt potrivite intr-un anume caz
Tutoriat Experimentala: Ceea ce aveti voi de facut este sa alegeti o metoda care se poate folosi
Nu aveti o singura solutie posibila
gv: ca si la formularea ipotezelor, care trebuie sa fie potential verificabile practic
Tutoriat Experimentala: da, asa ceva
De obicei, modul in care formulam ipoteza ne indica metoda de cercetare.
Alteori este vorba de natura problemei, sau probleme etice
In primul capitol din cartea de mai sus, problema studiata era efectul antioxidantilor asupra starii de sanatate.
Evident ca nu se putea face experiment, pentru ca durata studiului insemna decenii, si nu cred ca s-ar fi gasit voluntari sa stea inchisi intr-un institul zeci de ani si sa manance doar anumite alimente. Un astfel de studiu se poate face pe un singura persoana, daca de exemplu cercetatorul este dispus sa se sacrifice (au fost astfel de cazuri in medicina).
gv: o intrebare legat de sarcina de la examenul partial: din cate inteleg eu, toate raspunsurile pe care trebuie sa le oferim se regasesc in studiul ales de noi ca si exemplu; pe baza cunostintelor noastre teoretice trebuie sa identificam / recunoastem in studiul respectiv variabilele, modul de operationalizare a lor, tipul de scala, variabilele externe ce ar fi putut influenta rezultatele si sa facem consideratii asupra adecvarii rezultatelor
Tutoriat Experimentala: Care este intrebarea?
gv: deci practic sa facem analiza studiului?
Tutoriat Experimentala: Da.
Asta aveti de facut
Este primul pas pentru a face o cercetare
Si anume, sa intelegeti una existenta.
gv: este practic in sens invers fata de tema de data trecuta, unde noi construiam cercetarea, acum deconstruim ( desfacem in bucati adica) ce au facut altii
Tutoriat Experimentala: Cine a citit cateva capitole din cartea "How science works" va avea un mare avantaj
Tutoriat Experimentala: O explicati
faceti analiza ei
gv: de fiecare data ne-a ajutat postarea pe pagina cursului a rezolvarii subiectelor
se va posta si rezolvarea la tema cu fumatul si forma fizica?
Tutoriat Experimentala: sigur
Tutoriat Experimentala: Ne revedem peste o saptamana.
O seara placuta tuturor!
gv: multumim pentru explicatii!
tv: multumim
samlux2006: multumim mult
tv: si an nou fericit
Tutoriat Experimentala: Cu placere!
Tutoriat Experimentala: An nou fericit intregului an!
gv: cu note de trecere!
gk: la revedere
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Subiecte similare
» Materiale pt studiu
» Consultatii online prin Yahoo Messenger
» Examen partial II - Psihologie experimentala - deadline:11.01.2010
» sesiune vara 2010
» Tema 5 - Introducere in psihologie - deadline:08.01.2010
» Consultatii online prin Yahoo Messenger
» Examen partial II - Psihologie experimentala - deadline:11.01.2010
» sesiune vara 2010
» Tema 5 - Introducere in psihologie - deadline:08.01.2010
UBB CLUJ Psihologie IDD an I - 2009-2010 :: Psihologie IDD an I :: Informatii reorganizate din semestrul I (members only) :: Psihologie experimentala si analiza datelor
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum