Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
UBB CLUJ Psihologie IDD an I - 2009-2010 :: Psihologie IDD an I :: Informatii reorganizate din semestrul I (members only) :: Psihologie experimentala si analiza datelor
Pagina 1 din 1
Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
le-am primit de la d. profesor Bivolaru azi, in timpul conferintei online
incep cu primul subiect, restul am sa le adaug ca 'reply'
-----------------------------------------------------------------
Psihologie experimentala si analiza datelor - subiect A
Nume .............................................................................
An ...................Formă de Învăţământ.............................
Problema 1
Un institut de cercetare a dezvoltat o noua metoda de interventie pentru pacientii cu agorafobie (frica de spatiile deschise). Pentru a verifica eficienta noii metode aceasta a fost aplicata la 35 de pacienti cu agorafobie timp de 3 luni, in regim de doua sedinte saptamanal. S-a evaluat nivelul agorafobiei inainte si in finalul interventiei. Pentru evaluare s-a folosit un chestionar de 20 de intrebari. Media rezultatelor a fost de 15,85 inainte de interventie si de 7,39 la finalul interventiei. In baza rezultatelor cercetatorii au considerat ca noua metoda este eficienta.
1. Ce plan experimental s-a folosit in cercetarea de mai sus, si care sunt variabilele independenta si dependenta ?
2. Ce test statistic ati folosi pentru analiza datelor ?
3. Cum ati modifica cercetarea de mai sus pentru a creşte validitatea internă a concluziilor?
4. Descrieti pe scurt planul experimental pe care l-ati folosi pentru a compara noua metoda de cercetare cu o metoda mai veche pentru agorafobie.
5. Sa presupunem ca aplicand un test statistic pe datele de mai sus am obtine o valoare mai mare decat valoarea pentru pragul de 0,01. Cum interpretati acest rezultat ?
Problema 2
Un psiholog si-a propus sa studieze comportamentul pacientilor din sala de asteptare a unui cabinet stomatologic. El a identificat doua comportamente relevante, si anume comportamentul de anxietate (subiectul priveste des spre usa cabinetului) respectiv agitatie (subiectul sa plimba repetat prin sala de asteptare). Folosind cele doua definitii, psihologul a aplicat grila astfel obtinuta la 20 de pacienti, inregistrand comportamentele acestora. Pentru a verifica obiectivitatea definitiilor el a folosit doi observatori independenti care au privit inregistrarea si au aplicat definitiile la comportamentul celor 20 de pacienti. Calculand coeficientul K s-a obtinut o valoare de 0,57.
1. Cum ati interpreta coeficientul K obtinut ?
2. Sa presupunem ca coeficientul K obtinut ar fi fost 1. Cum ati interpreta rezultatul ?
3. Sa presupunem ca coeficientul K obtinut ar fi fost -1. Cum ati interpreta rezultatul ?
4. Sa presupunem ca sunteti unul din observatori. În ce categorie aţi încadra comportamentul unui subiect care citeste o revista gasita in sala de asteptare si priveste des la ceas ?
5. In urma descrierii grilei de observatie si a rezultatului obtinut in cercetarea de mai sus, ce recomandari ati face psihologului pentru a obtine o cercetare mai buna ?
--------------------------------------------------------------------------------------
domnul profesor Bivolaru ne-a incurajat sa (incercam sa) rezolvam problemele si sa-i trimitem rezolvarile pe mai, pentru ca sa ni le corecteze - si sa le postam apoi astfel corectate, pe forum - asa invatam sau cel putin reusim sa intelegem mai mult
incep cu primul subiect, restul am sa le adaug ca 'reply'
-----------------------------------------------------------------
Psihologie experimentala si analiza datelor - subiect A
Nume .............................................................................
An ...................Formă de Învăţământ.............................
Problema 1
Un institut de cercetare a dezvoltat o noua metoda de interventie pentru pacientii cu agorafobie (frica de spatiile deschise). Pentru a verifica eficienta noii metode aceasta a fost aplicata la 35 de pacienti cu agorafobie timp de 3 luni, in regim de doua sedinte saptamanal. S-a evaluat nivelul agorafobiei inainte si in finalul interventiei. Pentru evaluare s-a folosit un chestionar de 20 de intrebari. Media rezultatelor a fost de 15,85 inainte de interventie si de 7,39 la finalul interventiei. In baza rezultatelor cercetatorii au considerat ca noua metoda este eficienta.
1. Ce plan experimental s-a folosit in cercetarea de mai sus, si care sunt variabilele independenta si dependenta ?
2. Ce test statistic ati folosi pentru analiza datelor ?
3. Cum ati modifica cercetarea de mai sus pentru a creşte validitatea internă a concluziilor?
4. Descrieti pe scurt planul experimental pe care l-ati folosi pentru a compara noua metoda de cercetare cu o metoda mai veche pentru agorafobie.
5. Sa presupunem ca aplicand un test statistic pe datele de mai sus am obtine o valoare mai mare decat valoarea pentru pragul de 0,01. Cum interpretati acest rezultat ?
Problema 2
Un psiholog si-a propus sa studieze comportamentul pacientilor din sala de asteptare a unui cabinet stomatologic. El a identificat doua comportamente relevante, si anume comportamentul de anxietate (subiectul priveste des spre usa cabinetului) respectiv agitatie (subiectul sa plimba repetat prin sala de asteptare). Folosind cele doua definitii, psihologul a aplicat grila astfel obtinuta la 20 de pacienti, inregistrand comportamentele acestora. Pentru a verifica obiectivitatea definitiilor el a folosit doi observatori independenti care au privit inregistrarea si au aplicat definitiile la comportamentul celor 20 de pacienti. Calculand coeficientul K s-a obtinut o valoare de 0,57.
1. Cum ati interpreta coeficientul K obtinut ?
2. Sa presupunem ca coeficientul K obtinut ar fi fost 1. Cum ati interpreta rezultatul ?
3. Sa presupunem ca coeficientul K obtinut ar fi fost -1. Cum ati interpreta rezultatul ?
4. Sa presupunem ca sunteti unul din observatori. În ce categorie aţi încadra comportamentul unui subiect care citeste o revista gasita in sala de asteptare si priveste des la ceas ?
5. In urma descrierii grilei de observatie si a rezultatului obtinut in cercetarea de mai sus, ce recomandari ati face psihologului pentru a obtine o cercetare mai buna ?
--------------------------------------------------------------------------------------
domnul profesor Bivolaru ne-a incurajat sa (incercam sa) rezolvam problemele si sa-i trimitem rezolvarile pe mai, pentru ca sa ni le corecteze - si sa le postam apoi astfel corectate, pe forum - asa invatam sau cel putin reusim sa intelegem mai mult
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Re: Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
Restanta IDD
---------------------------------------------------------------------------------
Problema 1
Un profesor de matematica de liceu decide sa modifice metoda de predare introducand dupa fiecare extemporal o lectie speciala de discutare a erorilor facute de elevi (la extemporal). El aplica metoda pe parcursul unui semestru, in cursul caruia elevii au avut 4 extemporale. Pentru a evalua rezultatul el se decide sa foloseasca rezultatele de la teza de sfarsit de semestru.
1) Cum ati modifica planul experimental al profesorului pentru a creste validitatea studiului sau ? Argumentati raspunsul.
2) Ce operationalizare a fi mai eficienta pentru variabila dependenta in acest studiu: nota la extemporal a fiecarui elev, media la extemporal a clasei, procentul de promovare a tezei, numarul de greseli ale fiecarui elev ? Argumentati raspunsul.
3) Numiti o variabila externa a carei efect ar influenta cel mai mult rezultatele studiului profesorului. Argumentati raspunsul.
Problema 2
Directorul unei firme de cosmetice se decide sa realizeze o cercetare cu privire la cea mai eficienta metoda de reclama locala pentru promovarea produselor firmei. In acest scop alege 4 orase cu populatie aproximativ egala pentru cercetarea sa. In fiecare din aceste orase el foloseste strategii de reclama diferite. In primul oras firma foloseste atat reclame pe mijloacele de transport (autobuze, taxiuri), cat si standuri speciale in cadrul magazinelor de cosmetice si supermarketuri. In al doilea oras se folosesc numai standuri speciale in magazinelede cosmetice si supermarketuri. In al treilea oras se folosesc doar reclame pe autobuze si taxiuri, iar in cel de-al patrulea oras nu se folosesc nici standuri nici reclame. El a aplicat aceasta metoda timp de 3 luni, masurand vanzarile firmei in fiecare oras pentru aceasta perioada.
1) Care este planul de cercetare respectiv variabilele acestui studiu? Cum au fost operationalizate aceste variabile ?
2) Numiti o variabila externa care ar putea influenta cel mai mult rezultatele cercetarii. Argumentati raspunsul.
3) Cum ar trebui sa fie rezultatele studiului pentru ca reclamele sa fie eficiente, dar standurile nu ?
---------------------------------------------------------------------------------
Problema 1
Un profesor de matematica de liceu decide sa modifice metoda de predare introducand dupa fiecare extemporal o lectie speciala de discutare a erorilor facute de elevi (la extemporal). El aplica metoda pe parcursul unui semestru, in cursul caruia elevii au avut 4 extemporale. Pentru a evalua rezultatul el se decide sa foloseasca rezultatele de la teza de sfarsit de semestru.
1) Cum ati modifica planul experimental al profesorului pentru a creste validitatea studiului sau ? Argumentati raspunsul.
2) Ce operationalizare a fi mai eficienta pentru variabila dependenta in acest studiu: nota la extemporal a fiecarui elev, media la extemporal a clasei, procentul de promovare a tezei, numarul de greseli ale fiecarui elev ? Argumentati raspunsul.
3) Numiti o variabila externa a carei efect ar influenta cel mai mult rezultatele studiului profesorului. Argumentati raspunsul.
Problema 2
Directorul unei firme de cosmetice se decide sa realizeze o cercetare cu privire la cea mai eficienta metoda de reclama locala pentru promovarea produselor firmei. In acest scop alege 4 orase cu populatie aproximativ egala pentru cercetarea sa. In fiecare din aceste orase el foloseste strategii de reclama diferite. In primul oras firma foloseste atat reclame pe mijloacele de transport (autobuze, taxiuri), cat si standuri speciale in cadrul magazinelor de cosmetice si supermarketuri. In al doilea oras se folosesc numai standuri speciale in magazinelede cosmetice si supermarketuri. In al treilea oras se folosesc doar reclame pe autobuze si taxiuri, iar in cel de-al patrulea oras nu se folosesc nici standuri nici reclame. El a aplicat aceasta metoda timp de 3 luni, masurand vanzarile firmei in fiecare oras pentru aceasta perioada.
1) Care este planul de cercetare respectiv variabilele acestui studiu? Cum au fost operationalizate aceste variabile ?
2) Numiti o variabila externa care ar putea influenta cel mai mult rezultatele cercetarii. Argumentati raspunsul.
3) Cum ar trebui sa fie rezultatele studiului pentru ca reclamele sa fie eficiente, dar standurile nu ?
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Re: Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
Test 1 S1 2008A
----------------------------------------------------------------------------------
1. O firmă de produse farmaceutice a verificat printr-un studiu experimental eficienţa unui produs pentru reducerea greutăţii corporale. În acest scop s-au selectat 100 de voluntari supraponderali având masa corporală în medie cu 50% peste valoarea normală. Voluntarii au fost împărţiţi aleator în două eşantioane. Eşantionul experimental a primit medicamentul zilnic timp de 3 luni. Eşantionul de control nu a primit produsul pe durata cercetării. După cele 3 luni s-a constatat că eşantionul experimental şi-a redus masa corporală în medie cu 10% iar eşantionul de control cu 4%. Firma a considerat că rezultatul este pozitiv şi demonstrează eficacitatea medicamentului.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
2. Un experiment pentru studiul duratei memoriei de scurtă durată a presupus memorarea a 20 de cuvinte fără legătură între ele. Unii subiecţi au reprodus cuvintele verbal imediat după memorare, al doilea grup după 60 secunde şi al treilea după 120 de secunde. Rezultatele au indicat o medie de 8.24 cuvinte reactualizate pentru subiecţii di primul grup, 4.96 pentru subiecţii din grupul doi şi 3.15 pentru subiecţii din cel de-al treilea grup. Analizând rezultatele cercetătorii au considerat că durata memoriei de scurtă durată este probabil mult peste 120 de secunde.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
----------------------------------------------------------------------------------
1. O firmă de produse farmaceutice a verificat printr-un studiu experimental eficienţa unui produs pentru reducerea greutăţii corporale. În acest scop s-au selectat 100 de voluntari supraponderali având masa corporală în medie cu 50% peste valoarea normală. Voluntarii au fost împărţiţi aleator în două eşantioane. Eşantionul experimental a primit medicamentul zilnic timp de 3 luni. Eşantionul de control nu a primit produsul pe durata cercetării. După cele 3 luni s-a constatat că eşantionul experimental şi-a redus masa corporală în medie cu 10% iar eşantionul de control cu 4%. Firma a considerat că rezultatul este pozitiv şi demonstrează eficacitatea medicamentului.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
2. Un experiment pentru studiul duratei memoriei de scurtă durată a presupus memorarea a 20 de cuvinte fără legătură între ele. Unii subiecţi au reprodus cuvintele verbal imediat după memorare, al doilea grup după 60 secunde şi al treilea după 120 de secunde. Rezultatele au indicat o medie de 8.24 cuvinte reactualizate pentru subiecţii di primul grup, 4.96 pentru subiecţii din grupul doi şi 3.15 pentru subiecţii din cel de-al treilea grup. Analizând rezultatele cercetătorii au considerat că durata memoriei de scurtă durată este probabil mult peste 120 de secunde.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
Ultima editare efectuata de catre thea in Joi Dec 17, 2009 7:41 pm, editata de 2 ori
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Re: Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
Test 1 S1 2008B
-----------------------------------------------------------------------------------
1. La o clinică s-a verificat printr-un studiu experimental eficienţa unei metode de psihoterapie pentru reducerea anxietăţii. În acest scop s-au selectat 120 de voluntari având un indice de anxietate medie şi peste medie. Voluntarii au fost împărţiţi aleator în trei eşantioane. Eşantionul experimental a fost supus noii intervenţii psihoterapeutice timp de 20 de şedinţe, având două şedinţe pe săptămână. Eşantionul placebo a primit pastile inofensive timp de 10 săptămâni. Eşantionul de control nu a fost supus nici unei intervenţii pe durata cercetării. După cele 10 săptămâni s-a constatat că 27 din subiecţii eşantionului experimental au obţinut un indice de anxietate subclinic sau normal, faţă de 12 subiecţi din eşantionul placebo şi 4 din eşantionul de control. Cercetătorii au considerat că rezultatul obţinut este pozitiv şi demonstrează eficacitatea intervenţiei psihoterapeutice.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
2. O companie de automobile şi-a propus să verifice printr-un experiment care este metoda cea mai bună de a indica viteza maşinilor proprii folosind vitezometrul. Pentru a determina şoferii vitezomani să reducă viteza, firmele producătoare de maşini reglează vitezometrele pentru ca ele săindice o viteză mai MARE decât cea reală. Compania a verificat două metode: (1) eroare de +10 km/h, sau (2) eroare de +10% din viteza reală. Cele două metode au fost verificate pe eşantioane de 30 de subiecţi voluntari, cu experienţă de cel puţin 3 ani de şofat. Verificările s-au realizat folosind un simulator care avea programat un traseu cu 50% distanţă parcursă în oraş şi 50% în afară. Rezultatele au indicat că cele două metode au aproximativ aceeaşi valoare: 5% depaşiri de viteză pentru metoda 1 faţă de 4.2% pentru metoda 2, şi 6 accidente de trafic faţă de 5. Compania a considerat că cele două metode sunt la fel de eficiente pentru a reduce viteza maşinilor.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
-----------------------------------------------------------------------------------
1. La o clinică s-a verificat printr-un studiu experimental eficienţa unei metode de psihoterapie pentru reducerea anxietăţii. În acest scop s-au selectat 120 de voluntari având un indice de anxietate medie şi peste medie. Voluntarii au fost împărţiţi aleator în trei eşantioane. Eşantionul experimental a fost supus noii intervenţii psihoterapeutice timp de 20 de şedinţe, având două şedinţe pe săptămână. Eşantionul placebo a primit pastile inofensive timp de 10 săptămâni. Eşantionul de control nu a fost supus nici unei intervenţii pe durata cercetării. După cele 10 săptămâni s-a constatat că 27 din subiecţii eşantionului experimental au obţinut un indice de anxietate subclinic sau normal, faţă de 12 subiecţi din eşantionul placebo şi 4 din eşantionul de control. Cercetătorii au considerat că rezultatul obţinut este pozitiv şi demonstrează eficacitatea intervenţiei psihoterapeutice.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
2. O companie de automobile şi-a propus să verifice printr-un experiment care este metoda cea mai bună de a indica viteza maşinilor proprii folosind vitezometrul. Pentru a determina şoferii vitezomani să reducă viteza, firmele producătoare de maşini reglează vitezometrele pentru ca ele săindice o viteză mai MARE decât cea reală. Compania a verificat două metode: (1) eroare de +10 km/h, sau (2) eroare de +10% din viteza reală. Cele două metode au fost verificate pe eşantioane de 30 de subiecţi voluntari, cu experienţă de cel puţin 3 ani de şofat. Verificările s-au realizat folosind un simulator care avea programat un traseu cu 50% distanţă parcursă în oraş şi 50% în afară. Rezultatele au indicat că cele două metode au aproximativ aceeaşi valoare: 5% depaşiri de viteză pentru metoda 1 faţă de 4.2% pentru metoda 2, şi 6 accidente de trafic faţă de 5. Compania a considerat că cele două metode sunt la fel de eficiente pentru a reduce viteza maşinilor.
Precizaţi:
A) Ipoteza cercetării
B) Planul experimental
C) Variabilele implicate
D) Principalele surse de eroare necontrolate în cercetare.
Comentaţi rezultatul indicând şi explicaţii alternative pentru datele obţinute.
Ultima editare efectuata de catre thea in Joi Dec 17, 2009 7:41 pm, editata de 1 ori
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Re: Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
Test 2 Subiectul A
--------------------------------------------------------------------------------------
Problema 1
Pentru a verifica modul in care actioneaza o noua metoda de interventie psihoterapeutica pentru pacientii depresivi, s-a realizat o cercetare pe un caz clinic. Persoana cuprinsa in cercetare prezenta o depresie de nivel mediu. Initial s-a monitorizat starea subiectului pe o perioada de o saptamana. Starea subiectului a fost evaluata zilnic de un clinician, acesta completand si o grila zilnica de automonitorizare a comportamentului propriu in contextul situatiilor sociale in care a fost implicat. Dupa acest interval s-a trecut la aplicarea interventiei care a constat in 3 sedinte terapeitice pe saptamana. In perioada interventiei s-a continuat procedura de monitorizare (la inceputul fiecarei sedinte) si cea de automonitorizare. Dupa terminarea interventiei psihoterapeutice s-a continuat monitorizarea subiectului (in regim de o evaluare saptamanala de catre un clinician) respectiv automonitorizarea.
1. Ce metoda de cercetare s-a folosit in cazul de mai sus? Argumentati raspunsul.
2. Sa presupunem ca in urma interventiei comportamentul depresiv s-a redus pana la un nivel neclinic. Ce concluzie putem formula in acest caz? Argumentati raspunsul.
3. Care este rolul primei saptamani de monitorizare a subiectului ? Argumentati raspunsul.
4. Descrieti pe scurt cum ar putea fi realizata aceasta cercetare folosind metoda studiului de caz.
5. Descrieti pe scurt cum am putea verifica obiectivitatea grilei de automonitorizare folosita de subiect pe parcursul cercetarii.
Problema 2
Un profesor de istorie si-a propus sa verifice daca metoda de prezentare a evenimentelor istorice folosite de el in predare influenteaza eficienta retinerii de catre elevi a cunostintelor istorice. El a presupus ca elevii care codeaza informatia predominant vizual vor fi avantajati de o prezentare predominant vizuala (harti, diagrame). In schimb elevii care codeaza predominant auditiv vor fi in avantaj in cazul unei prezentari predominant auditive (insistand pe prezentarea verbala a evenimentelor). In acest scop el a evaluat elevii din 4 clase cu un test de memorie vizuala si uul de memorie auditiva. Pe baza rezultatelor la test el a ales cate 20 de elevi care au avut rezultate mai bune la testul vizual si 20 de elevi care au avut rezultate mai bune la testul verbal. El a prezentat la ambele esantioane o lectie folosind metoda vizuala si una folosind metoda verbala.
1. Descrieti pe scurt metoda de cercetare folosita de profesor, variabilele implicate si ipoteza cercetarii.
2. Sa presupunem ca rezultatele elevilor din esantionul vizual au fost mai bune la lectia prezentata vizual, iar cele ale elevilor din esantionul auditiv au fost similare la ambele lectii. Cum interpretati acet rezultat ?
3. Descrieti pe scurt cum s-ar putea realiza aceasta cercetare folosind un studiu corelational.
--------------------------------------------------------------------------------------
Problema 1
Pentru a verifica modul in care actioneaza o noua metoda de interventie psihoterapeutica pentru pacientii depresivi, s-a realizat o cercetare pe un caz clinic. Persoana cuprinsa in cercetare prezenta o depresie de nivel mediu. Initial s-a monitorizat starea subiectului pe o perioada de o saptamana. Starea subiectului a fost evaluata zilnic de un clinician, acesta completand si o grila zilnica de automonitorizare a comportamentului propriu in contextul situatiilor sociale in care a fost implicat. Dupa acest interval s-a trecut la aplicarea interventiei care a constat in 3 sedinte terapeitice pe saptamana. In perioada interventiei s-a continuat procedura de monitorizare (la inceputul fiecarei sedinte) si cea de automonitorizare. Dupa terminarea interventiei psihoterapeutice s-a continuat monitorizarea subiectului (in regim de o evaluare saptamanala de catre un clinician) respectiv automonitorizarea.
1. Ce metoda de cercetare s-a folosit in cazul de mai sus? Argumentati raspunsul.
2. Sa presupunem ca in urma interventiei comportamentul depresiv s-a redus pana la un nivel neclinic. Ce concluzie putem formula in acest caz? Argumentati raspunsul.
3. Care este rolul primei saptamani de monitorizare a subiectului ? Argumentati raspunsul.
4. Descrieti pe scurt cum ar putea fi realizata aceasta cercetare folosind metoda studiului de caz.
5. Descrieti pe scurt cum am putea verifica obiectivitatea grilei de automonitorizare folosita de subiect pe parcursul cercetarii.
Problema 2
Un profesor de istorie si-a propus sa verifice daca metoda de prezentare a evenimentelor istorice folosite de el in predare influenteaza eficienta retinerii de catre elevi a cunostintelor istorice. El a presupus ca elevii care codeaza informatia predominant vizual vor fi avantajati de o prezentare predominant vizuala (harti, diagrame). In schimb elevii care codeaza predominant auditiv vor fi in avantaj in cazul unei prezentari predominant auditive (insistand pe prezentarea verbala a evenimentelor). In acest scop el a evaluat elevii din 4 clase cu un test de memorie vizuala si uul de memorie auditiva. Pe baza rezultatelor la test el a ales cate 20 de elevi care au avut rezultate mai bune la testul vizual si 20 de elevi care au avut rezultate mai bune la testul verbal. El a prezentat la ambele esantioane o lectie folosind metoda vizuala si una folosind metoda verbala.
1. Descrieti pe scurt metoda de cercetare folosita de profesor, variabilele implicate si ipoteza cercetarii.
2. Sa presupunem ca rezultatele elevilor din esantionul vizual au fost mai bune la lectia prezentata vizual, iar cele ale elevilor din esantionul auditiv au fost similare la ambele lectii. Cum interpretati acet rezultat ?
3. Descrieti pe scurt cum s-ar putea realiza aceasta cercetare folosind un studiu corelational.
Ultima editare efectuata de catre thea in Joi Dec 17, 2009 7:42 pm, editata de 1 ori
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Re: Subiecte examen (date in sesiunile trecute) la Psihologie Experimentala
Test 2 Subiectul B
----------------------------------------------------------------------------------
Problema 1
Pentru a verifica modul in care actioneaza o noua metoda de interventie psihoterapeutica pentru pacientii cu fobie sociala, s-a realizat o cercetare pe un caz clinic. Persoana cuprinsa in cercetare prezenta o fobie sociala de nivel mediu. Initial s-a monitorizat starea subiectului pe o perioada de o saptamana. Starea subiectului a fost evaluata zilnic de un clinician, acesta completand si o grila zilnica de automonitorizare a comportamentului propriu in contextul situatiilor sociale in care a fost implicat. Dupa acest interval s-a trecut la aplicarea interventiei care a constat in 3 sedinte terapeutice pe saptamana. In perioada interventiei s-a continuat procedura de monitorizare (la inceputul fiecarei sedinte) si cea de automonitorizare. Dupa terminarea interventiei psihoterapeutice s-a continuat monitorizarea subiectului (in regim de o evaluare saptamanala de catre un clinician) respectiv automonitorizarea.
1. Ce metoda de cercetare s-a folosit in cazul de mai sus? Argumentati raspunsul.
2. Sa presupunem ca in urma interventiei comportamentul fobic s-a redus pana la un nivel neclinic. Ce concluzie putem formula in acest caz? Argumentati raspunsul.
3. Care este rolul perioadei de monitorizare postinterventie a subiectului ? Argumentati raspunsul.
4. Descrieti pe scurt cum ar putea fi realizata aceasta cercetare folosind metoda studiului de caz.
5. Descrieti pe scurt cum am putea verifica obiectivitatea grilei de automonitorizare folosita de subiect pe parcursul cercetarii.
Problema 2
Un profesor de fizica si-a propus sa verifice daca performantele baietilor si ale fetelor difera calitativ in cazul rezolvarii problemelor de fizica. El a presupus ca baietii sunt mai eficienti in demersul de sinteza a informatiei, iar fetele in demersul de analiza de adancime. In acest scop el a elaborat un test de cunostinte continand probleme teoretice ce necesitau predominant abilitati de sinteza respeciv un al doilea test continand probleme aplicative care presupuneau capacitate buna de analiza. El a aplicat succesiv cele doua teste elevilor din 4 clase.
1. Descrieti pe scurt metoda de cercetare folosita de profesor, variabilele implicate si ipoteza cercetarii.
2. Sa presupunem ca rezultatele fetelor au fost mai bune la testul analitic, iar rezultatele baietilor au fost similare la cele doua teste. Cum interpretati acet rezultat ?
3. Descrieti pe scurt cum s-ar putea realiza aceasta cercetare folosind un studiu corelational.
----------------------------------------------------------------------------------
Problema 1
Pentru a verifica modul in care actioneaza o noua metoda de interventie psihoterapeutica pentru pacientii cu fobie sociala, s-a realizat o cercetare pe un caz clinic. Persoana cuprinsa in cercetare prezenta o fobie sociala de nivel mediu. Initial s-a monitorizat starea subiectului pe o perioada de o saptamana. Starea subiectului a fost evaluata zilnic de un clinician, acesta completand si o grila zilnica de automonitorizare a comportamentului propriu in contextul situatiilor sociale in care a fost implicat. Dupa acest interval s-a trecut la aplicarea interventiei care a constat in 3 sedinte terapeutice pe saptamana. In perioada interventiei s-a continuat procedura de monitorizare (la inceputul fiecarei sedinte) si cea de automonitorizare. Dupa terminarea interventiei psihoterapeutice s-a continuat monitorizarea subiectului (in regim de o evaluare saptamanala de catre un clinician) respectiv automonitorizarea.
1. Ce metoda de cercetare s-a folosit in cazul de mai sus? Argumentati raspunsul.
2. Sa presupunem ca in urma interventiei comportamentul fobic s-a redus pana la un nivel neclinic. Ce concluzie putem formula in acest caz? Argumentati raspunsul.
3. Care este rolul perioadei de monitorizare postinterventie a subiectului ? Argumentati raspunsul.
4. Descrieti pe scurt cum ar putea fi realizata aceasta cercetare folosind metoda studiului de caz.
5. Descrieti pe scurt cum am putea verifica obiectivitatea grilei de automonitorizare folosita de subiect pe parcursul cercetarii.
Problema 2
Un profesor de fizica si-a propus sa verifice daca performantele baietilor si ale fetelor difera calitativ in cazul rezolvarii problemelor de fizica. El a presupus ca baietii sunt mai eficienti in demersul de sinteza a informatiei, iar fetele in demersul de analiza de adancime. In acest scop el a elaborat un test de cunostinte continand probleme teoretice ce necesitau predominant abilitati de sinteza respeciv un al doilea test continand probleme aplicative care presupuneau capacitate buna de analiza. El a aplicat succesiv cele doua teste elevilor din 4 clase.
1. Descrieti pe scurt metoda de cercetare folosita de profesor, variabilele implicate si ipoteza cercetarii.
2. Sa presupunem ca rezultatele fetelor au fost mai bune la testul analitic, iar rezultatele baietilor au fost similare la cele doua teste. Cum interpretati acet rezultat ?
3. Descrieti pe scurt cum s-ar putea realiza aceasta cercetare folosind un studiu corelational.
thea- Alpha
- Mesaje : 232
Data de inscriere : 01/12/2009
Localizare : no man's land
Subiecte similare
» Examen la Psihologie experimentală şi analiza datelor
» Examen partial II - Psihologie experimentala - deadline:11.01.2010
» Examen partial II - Psihologie experimentala - deadline:11.01.2010
» Examen partial II - Psihologie experimentala - anuntarea temei; deadline:11.01.2010
» Examen la Introducere in Psihologie II - (pentru cei care nu s-au prezentat la examen în data de 12 iunie)
» Examen partial II - Psihologie experimentala - deadline:11.01.2010
» Examen partial II - Psihologie experimentala - deadline:11.01.2010
» Examen partial II - Psihologie experimentala - anuntarea temei; deadline:11.01.2010
» Examen la Introducere in Psihologie II - (pentru cei care nu s-au prezentat la examen în data de 12 iunie)
UBB CLUJ Psihologie IDD an I - 2009-2010 :: Psihologie IDD an I :: Informatii reorganizate din semestrul I (members only) :: Psihologie experimentala si analiza datelor
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum