Proiect partial 1
UBB CLUJ Psihologie IDD an I - 2009-2010 :: Psihologie IDD an I semestrul 2 :: Informatii reorganizate din semestrul 2 (members only) :: Psihologie experimentala si analiza datelor II
Pagina 1 din 1
Proiect partial 1
Proiect Partial I - Semestrul II 2010
Sarcina consta in realizarea unui exercitiu de experiment cu un singur subiect conform
planului (design-ului) experimental reversibil ABAB. Studiul presupune oferirea de feedback
(informatii) subiectului in cursul secventelor B. Oferirea de feedback poate produce un efect
temporar asupra performantei si in consecinta un plan ABAB poate fi aplicat.
1. Sarcina studiului
Subiectul va avea sarcina sa traseze o serie de linii verticale pe o hartie, fara informatii vizuale
(va fi legat la ochi). Subiectul va fi instruit sa traseze linii verticale de 10 cm incepand dintrun
punct indicat de dvs. (va trebui sa pozitionati mana subiectului in punctul de plecare !).
Veti incepe printr-o faza de antrenament de 5 linii, dupa care veti continua cu planul ABAB.
In secventele A subiectul va trasa liniile fara a primi informatii cu privire la rezultat. In
secventele B subiectul va primi din partea dvs. un mesaj privind sensul si marimea erorii (de
exemplu : mai scurt cu 12 milimetri, sau : mai lung cu 7 mm) dupa FIECARE linie trasata.
Liniile se vor trasa pe o hartie plecand din puncte succesive situate pe o linie trasata pe latura
hartiei situata in fata subiectului spre EXTERIOR, vertical pe linia de plecare. Este important
ca subiectul sa traseze liniile pornind din apropierea sa spre exterior si nu invers, pentru ca
feedback-ul muscular (informatiile proprioceptive primite de la receptorii din muschi) este
mai precis in cazul unei miscari dinspre exterior spre propriul corp.
2. Materialul pentru cercetare
Veti folosi 5 coli de hartie diferite, cate una pentru fiecare secventa (o faza de antrenament si
cele 4 secvente experimentale ABAB). Puteti folosi coli de hartie milimetrica sau cu patratele,
daca va ajuta la masurarea rezultatelor subiectului. Veti pregati fiecare coala de hartie in
prealabil in felul urmator :
- veti trasa in apropierea unei laturi o linie paralela cu marginea colii (la o distanta de 3-
4 cm de margine).
- veti desena punctele de plecare pe linia trasata, incepand din stanga spre dreapta, la
distante de cate 1 cm. Pentru coala secventei de antrenament veti avea 5 puncte de
plecare. Pentru restul colilor veti avea CEL PUTIN 10 puncte de plecare (puteti avea
mai mult de 10, daca doriti).
- pentru masurarea performantelor subiectului veti folosi un liniar de cel putin 20 cm.
- Veti oferi subiectului un creion pentru trasarea liniilor (nu este indicat sa folositi pix
sau stilou) ; este indicat sa folositi un creion cu mina moale, pentru a reduce zgomotul
facut de acesta pe hartie.
3. Masurarea performantei subiectului (variabila dependenta)
La sfarsitul experimentului (deci dupa ce subiectul a terminat de trasat TOATE liniile din cele
5 secvente !) veti masura lungimea liniilor trasate de subiect. Ne intereseaza doar componenta
VERTICALA a lungimii liniilor, nu lungimea totala. De exemplu, daca subiectul traseaza o
linie serpuita sau inclinata spre stanga sau dreapta, veti masura doar distanta pe verticala
dintre punctul de plecare si capatul liniei. Pentru aceasta veti plasa liniarul perpendicular pe
linia de plecare. Lungimea liniilor o veti exprima in milimetri (deci o lungime corecta este de
100 mm).
La interpretarea rezultatelor veti folosi EROAREA fata de lungimea corecta (de exemplu,
daca subiectul a avut pe verticala o linie de 137 mm, eroarea va fi de + 37 mm). Este util sa
luati in considerare la interpretare si sensul erorii, nu doar marimea ei (o eroare de -12 mm
poate semnifica altceva decat una de +12 mm).
4. Secventa de antrenament
Secventa de antrenament este necesara pentru ca subiectul sa se obisnuiasca cu sarcina
(trasarea de linii fara sa vada). NU eliminati faza de antrenament din cercetare !
a) Prezentati sarcina subiectului : ‘Vei avea de trasat linii verticale de 10 cm plecand din
aceste puncte (aratati hartia) spre exterior (aratati directia). Vei trasa fiecare linie pana
cand vei considera ca este de 10 cm. In acel moment ma vei anunta : Am terminat ! ‘
b) Plasati coala de hartie in fata subiectului, cu linia punctelor de plecare pe marginea
apropiata de acesta
c) Legati subiectul la ochi
d) Deplasati mana subiectului pana cand varful creionului este pe punctul de plecare din
stanga.
e) Anuntati subiectul : ‘Poti incepe ‘
f) Asteptati pana cand subiectul spune ‘Am terminat ‘
g) Repetati procedura pentru restul de 4 puncte de plecare.
5. Secventa A1
Secventa A1 corespunde situatiei de control din experimentele pe esantioane. Sarcina este
identica cu cea a secventei de antrenament, cu exceptia numarului de puncte de plecare, care
trebuie sa fie MINIM 10.
Folositi pasii b) – g) din descrierea secventei de antrenament.
6. Secventa B1
Secventa B1 corespunde situatiei experimentale din experimentele pe esantioane. In aceasta
secventa veti anunta subiectul sensul si marimea erorii sale, dupa fiecare linie trasata.
a) Prezentati sarcina subiectului : ‘Vei avea de trasat linii verticale de 10 cm plecand din
aceste puncte (aratati hartia) spre exterior (aratati directia). Vei trasa fiecare linie pana
cand vei considera ca este de 10 cm. In acel moment ma vei anunta : Am terminat ! Eu
te voi anunta cat ai gresit, si daca linia ta este mai mare sau mai mica decat 10 cm‘
b) Plasati coala de hartie in fata subiectului, cu linia punctelor de plecare pe marginea
apropiata de acesta
c) Legati subiectul la ochi
d) Deplasati mana subiectului pana cand varful creionului este pe punctul de plecare din
stanga.
e) Anuntati subiectul : ‘Poti incepe ‘
f) Asteptati pana cand subiectul spune ‘Am terminat ‘
g) Masurati componenta verticala a lungimii liniei trasate, in mm
h) Anuntati subiectul cu cat a gresit (de exemplu ‘mai scurta cu 21 mm’ sau ‘mai lunga
cu 7 mm’)
i) Repetati procedura pentru restul de minim 9 puncte de plecare.
7. Secventa A2
Secventa A2 este o repetare a fazei A1. Folositi instructiunile de la A1.
8. Secventa B2
Secventa B2 este o repetare a fazei B1. Folositi instructiunile de la B1.
9. Rezultatele cercetarii
Rezultatele cercetarii le veti prezenta condensat sub forma de tabele si grafice.
9.1. Tabele
Pentru fiecare secventa (A1, B1, A2 si B2) veti realiza un tabel cu doua coloane. In prima
coloana veti nota numarul incercarii (de la L1 pana la L10 sau mai mult) ; in coloana a doua
veti trece lungimea componentei verticale a liniilor subiectului, in milimetri (de exemplu : 95
mm).
9.2. Grafice
Pentru fiecare secventa (A1, B1, A2 si B2) veti realiza un grafic reprezentand pe orizontala
numarul incercarii (de la L1 pana la L10 sau mai mult) si pe verticala lungimea componentei
verticale a liniilor subiectului, in milimetri (de exemplu : 154 mm).
10. Calculul stabilitatii comportamentului subiectului
Calculul stabilitatii comportamentului se va realiza folosind ULTIMELE 5 linii din FIECARE
secventa (A1, B1, A2 si B2). Un comportament stabil este necesar pentru o interpretare clara
a rezultatelor. Pentru FIECARE secventa parcurgeti pasii de mai jos :
10.1. Calculati media (mediana) ultimelor 5 linii (folositi mediana in cazul in care ultimele 5
linii sunt foarte diferite ca dimensiune).
10.2. Calculati marja de variatie acceptabila, reprezentand 30% din valoarea mediei sau
medianei.
10.3. Calculati variatia rezultatelor ultimelor 5 linii, folosind abaterea standard in cazul
mediei, sau diferenta dintre cea mai mare si cea mai mica valoare in cazul medianei.
10.4. Faceti un tabel cu patru coloane. In coloana 1 veti nota secventa de cercetare (A1, B1,
A2 si B2). In coloana 2 veti trece media sau mediana corespunzatoare. In coloana 3 veti nota
marja de eroare corespunzatoare. In coloana 4 veti trece variatia calculate.
NOTA:
Veti folosi fie media, fie mediana pentru TOATE cele 4 secvente. Este gresit sa folositi de
exemplu media pentru secventele B1 si B2, si mediana pentru A1 si A2. Dac auna din cele 4
secvente prezinta rezultate foarte diferite, veti folosi mediana si pentru restul de trei secvente.
11. Interpretarea rezultatelor
Pentru interpretare veti compara rezultatele din ultimele 5 linii ale fiecarei secvente. Veti
compara atat folosind media sau mediana, cat si prin inspectie vizuala.
Comparati A1 cu B1, respectiv A2 cu B2 pentru a interpreta prezenta unui efect al feedbackului
(informatiei) oferit subiectului, si marimea acestui efect.
Comparati A1 si A2 pentru a vedea daca eliminand feedback-ul in A2 dupa B1
comportamentul subiectului revine la nivelul A1.
Comparati B1 cu B2 pentru a vedea daca efectul obtinut in B2 este similar cu cel initial din
finalul B1.
La interpretare veti lua in considerare si sensul respectiv marimea erorilor subiectului de la
ultimele 5 linii din fiecare secventa.
La inspectia vizuala urmariti daca exista suprapuneri (rezultate similare) la ultimele 5 linii din
secvente. Puteti identifica si tendinte (crescatoare sau descrescatoare) inspectand toate
rezultatele din fiecare secventa.
Lucrarea scrisa va cuprinde in ordine pasii 9-11 si va fi editata într-un document Microsoft
Office Word, fără restricŃii asupra numărului de pagini. Titlul fisierului va fi de forma:
Nume_Prenume_Proiect_Partial_II.doc
Acest document va fi trimis ca si atasament la un e-mail pe adresa:
experimentalatutor@psychology.ro. Subiectul acestui e-mail va fi de forma:
Proiect Partial II – Nume Prenume
În măsura în care nu vor exista probleme de natură tehnică, confirmarea de primire a
e-mailului va fi trimisă în cel mult 48 de ore de la ziua primirii.
Sarcina consta in realizarea unui exercitiu de experiment cu un singur subiect conform
planului (design-ului) experimental reversibil ABAB. Studiul presupune oferirea de feedback
(informatii) subiectului in cursul secventelor B. Oferirea de feedback poate produce un efect
temporar asupra performantei si in consecinta un plan ABAB poate fi aplicat.
1. Sarcina studiului
Subiectul va avea sarcina sa traseze o serie de linii verticale pe o hartie, fara informatii vizuale
(va fi legat la ochi). Subiectul va fi instruit sa traseze linii verticale de 10 cm incepand dintrun
punct indicat de dvs. (va trebui sa pozitionati mana subiectului in punctul de plecare !).
Veti incepe printr-o faza de antrenament de 5 linii, dupa care veti continua cu planul ABAB.
In secventele A subiectul va trasa liniile fara a primi informatii cu privire la rezultat. In
secventele B subiectul va primi din partea dvs. un mesaj privind sensul si marimea erorii (de
exemplu : mai scurt cu 12 milimetri, sau : mai lung cu 7 mm) dupa FIECARE linie trasata.
Liniile se vor trasa pe o hartie plecand din puncte succesive situate pe o linie trasata pe latura
hartiei situata in fata subiectului spre EXTERIOR, vertical pe linia de plecare. Este important
ca subiectul sa traseze liniile pornind din apropierea sa spre exterior si nu invers, pentru ca
feedback-ul muscular (informatiile proprioceptive primite de la receptorii din muschi) este
mai precis in cazul unei miscari dinspre exterior spre propriul corp.
2. Materialul pentru cercetare
Veti folosi 5 coli de hartie diferite, cate una pentru fiecare secventa (o faza de antrenament si
cele 4 secvente experimentale ABAB). Puteti folosi coli de hartie milimetrica sau cu patratele,
daca va ajuta la masurarea rezultatelor subiectului. Veti pregati fiecare coala de hartie in
prealabil in felul urmator :
- veti trasa in apropierea unei laturi o linie paralela cu marginea colii (la o distanta de 3-
4 cm de margine).
- veti desena punctele de plecare pe linia trasata, incepand din stanga spre dreapta, la
distante de cate 1 cm. Pentru coala secventei de antrenament veti avea 5 puncte de
plecare. Pentru restul colilor veti avea CEL PUTIN 10 puncte de plecare (puteti avea
mai mult de 10, daca doriti).
- pentru masurarea performantelor subiectului veti folosi un liniar de cel putin 20 cm.
- Veti oferi subiectului un creion pentru trasarea liniilor (nu este indicat sa folositi pix
sau stilou) ; este indicat sa folositi un creion cu mina moale, pentru a reduce zgomotul
facut de acesta pe hartie.
3. Masurarea performantei subiectului (variabila dependenta)
La sfarsitul experimentului (deci dupa ce subiectul a terminat de trasat TOATE liniile din cele
5 secvente !) veti masura lungimea liniilor trasate de subiect. Ne intereseaza doar componenta
VERTICALA a lungimii liniilor, nu lungimea totala. De exemplu, daca subiectul traseaza o
linie serpuita sau inclinata spre stanga sau dreapta, veti masura doar distanta pe verticala
dintre punctul de plecare si capatul liniei. Pentru aceasta veti plasa liniarul perpendicular pe
linia de plecare. Lungimea liniilor o veti exprima in milimetri (deci o lungime corecta este de
100 mm).
La interpretarea rezultatelor veti folosi EROAREA fata de lungimea corecta (de exemplu,
daca subiectul a avut pe verticala o linie de 137 mm, eroarea va fi de + 37 mm). Este util sa
luati in considerare la interpretare si sensul erorii, nu doar marimea ei (o eroare de -12 mm
poate semnifica altceva decat una de +12 mm).
4. Secventa de antrenament
Secventa de antrenament este necesara pentru ca subiectul sa se obisnuiasca cu sarcina
(trasarea de linii fara sa vada). NU eliminati faza de antrenament din cercetare !
a) Prezentati sarcina subiectului : ‘Vei avea de trasat linii verticale de 10 cm plecand din
aceste puncte (aratati hartia) spre exterior (aratati directia). Vei trasa fiecare linie pana
cand vei considera ca este de 10 cm. In acel moment ma vei anunta : Am terminat ! ‘
b) Plasati coala de hartie in fata subiectului, cu linia punctelor de plecare pe marginea
apropiata de acesta
c) Legati subiectul la ochi
d) Deplasati mana subiectului pana cand varful creionului este pe punctul de plecare din
stanga.
e) Anuntati subiectul : ‘Poti incepe ‘
f) Asteptati pana cand subiectul spune ‘Am terminat ‘
g) Repetati procedura pentru restul de 4 puncte de plecare.
5. Secventa A1
Secventa A1 corespunde situatiei de control din experimentele pe esantioane. Sarcina este
identica cu cea a secventei de antrenament, cu exceptia numarului de puncte de plecare, care
trebuie sa fie MINIM 10.
Folositi pasii b) – g) din descrierea secventei de antrenament.
6. Secventa B1
Secventa B1 corespunde situatiei experimentale din experimentele pe esantioane. In aceasta
secventa veti anunta subiectul sensul si marimea erorii sale, dupa fiecare linie trasata.
a) Prezentati sarcina subiectului : ‘Vei avea de trasat linii verticale de 10 cm plecand din
aceste puncte (aratati hartia) spre exterior (aratati directia). Vei trasa fiecare linie pana
cand vei considera ca este de 10 cm. In acel moment ma vei anunta : Am terminat ! Eu
te voi anunta cat ai gresit, si daca linia ta este mai mare sau mai mica decat 10 cm‘
b) Plasati coala de hartie in fata subiectului, cu linia punctelor de plecare pe marginea
apropiata de acesta
c) Legati subiectul la ochi
d) Deplasati mana subiectului pana cand varful creionului este pe punctul de plecare din
stanga.
e) Anuntati subiectul : ‘Poti incepe ‘
f) Asteptati pana cand subiectul spune ‘Am terminat ‘
g) Masurati componenta verticala a lungimii liniei trasate, in mm
h) Anuntati subiectul cu cat a gresit (de exemplu ‘mai scurta cu 21 mm’ sau ‘mai lunga
cu 7 mm’)
i) Repetati procedura pentru restul de minim 9 puncte de plecare.
7. Secventa A2
Secventa A2 este o repetare a fazei A1. Folositi instructiunile de la A1.
8. Secventa B2
Secventa B2 este o repetare a fazei B1. Folositi instructiunile de la B1.
9. Rezultatele cercetarii
Rezultatele cercetarii le veti prezenta condensat sub forma de tabele si grafice.
9.1. Tabele
Pentru fiecare secventa (A1, B1, A2 si B2) veti realiza un tabel cu doua coloane. In prima
coloana veti nota numarul incercarii (de la L1 pana la L10 sau mai mult) ; in coloana a doua
veti trece lungimea componentei verticale a liniilor subiectului, in milimetri (de exemplu : 95
mm).
9.2. Grafice
Pentru fiecare secventa (A1, B1, A2 si B2) veti realiza un grafic reprezentand pe orizontala
numarul incercarii (de la L1 pana la L10 sau mai mult) si pe verticala lungimea componentei
verticale a liniilor subiectului, in milimetri (de exemplu : 154 mm).
10. Calculul stabilitatii comportamentului subiectului
Calculul stabilitatii comportamentului se va realiza folosind ULTIMELE 5 linii din FIECARE
secventa (A1, B1, A2 si B2). Un comportament stabil este necesar pentru o interpretare clara
a rezultatelor. Pentru FIECARE secventa parcurgeti pasii de mai jos :
10.1. Calculati media (mediana) ultimelor 5 linii (folositi mediana in cazul in care ultimele 5
linii sunt foarte diferite ca dimensiune).
10.2. Calculati marja de variatie acceptabila, reprezentand 30% din valoarea mediei sau
medianei.
10.3. Calculati variatia rezultatelor ultimelor 5 linii, folosind abaterea standard in cazul
mediei, sau diferenta dintre cea mai mare si cea mai mica valoare in cazul medianei.
10.4. Faceti un tabel cu patru coloane. In coloana 1 veti nota secventa de cercetare (A1, B1,
A2 si B2). In coloana 2 veti trece media sau mediana corespunzatoare. In coloana 3 veti nota
marja de eroare corespunzatoare. In coloana 4 veti trece variatia calculate.
NOTA:
Veti folosi fie media, fie mediana pentru TOATE cele 4 secvente. Este gresit sa folositi de
exemplu media pentru secventele B1 si B2, si mediana pentru A1 si A2. Dac auna din cele 4
secvente prezinta rezultate foarte diferite, veti folosi mediana si pentru restul de trei secvente.
11. Interpretarea rezultatelor
Pentru interpretare veti compara rezultatele din ultimele 5 linii ale fiecarei secvente. Veti
compara atat folosind media sau mediana, cat si prin inspectie vizuala.
Comparati A1 cu B1, respectiv A2 cu B2 pentru a interpreta prezenta unui efect al feedbackului
(informatiei) oferit subiectului, si marimea acestui efect.
Comparati A1 si A2 pentru a vedea daca eliminand feedback-ul in A2 dupa B1
comportamentul subiectului revine la nivelul A1.
Comparati B1 cu B2 pentru a vedea daca efectul obtinut in B2 este similar cu cel initial din
finalul B1.
La interpretare veti lua in considerare si sensul respectiv marimea erorilor subiectului de la
ultimele 5 linii din fiecare secventa.
La inspectia vizuala urmariti daca exista suprapuneri (rezultate similare) la ultimele 5 linii din
secvente. Puteti identifica si tendinte (crescatoare sau descrescatoare) inspectand toate
rezultatele din fiecare secventa.
Lucrarea scrisa va cuprinde in ordine pasii 9-11 si va fi editata într-un document Microsoft
Office Word, fără restricŃii asupra numărului de pagini. Titlul fisierului va fi de forma:
Nume_Prenume_Proiect_Partial_II.doc
Acest document va fi trimis ca si atasament la un e-mail pe adresa:
experimentalatutor@psychology.ro. Subiectul acestui e-mail va fi de forma:
Proiect Partial II – Nume Prenume
În măsura în care nu vor exista probleme de natură tehnică, confirmarea de primire a
e-mailului va fi trimisă în cel mult 48 de ore de la ziua primirii.
Geanina Vlad- De-a casei
- Mesaje : 86
Data de inscriere : 03/12/2009
Varsta : 44
Localizare : Cluj-Napoca
Subiecte similare
» Proiect partial 2
» Proiect Partial II - Psihologie experimentala - deadline:21.12.09
» Proiect Partial II - Psihologie experimentala - deadline:21.12.09
» Proiect Partial II - Psihologie experimentala - anuntarea temei; deadline:21.12.09
» Examen partial I
» Proiect Partial II - Psihologie experimentala - deadline:21.12.09
» Proiect Partial II - Psihologie experimentala - deadline:21.12.09
» Proiect Partial II - Psihologie experimentala - anuntarea temei; deadline:21.12.09
» Examen partial I
UBB CLUJ Psihologie IDD an I - 2009-2010 :: Psihologie IDD an I semestrul 2 :: Informatii reorganizate din semestrul 2 (members only) :: Psihologie experimentala si analiza datelor II
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
|
|